26 Sep
26Sep

התקפי חרדה (שנקראים גם "התקפי פאניקה") הם התקפים שמופיעים ללא סיבה ברורה, ובמסגרתם עלולים לחוש חרדה או פחד גדול, לרוב עם תחושות גופניות של עלפון, דופק לב מהיר ומורגש, הזעה, תחושת חום וסחרחורת, צורך לרוץ לשירותים - ותסמינים נוספים.זה יכול לקרות בבית, כשהולכים ברחוב, או בקולנוע, זה יכול לקרות מתוך שינה וזה יכול לקרות גם במקום רחוק, כמו למשל באמצע טיול בתאילנד, ככה פתאום, או אפילו בבית קפה פריזאי.התחושה במהלך התקף חרדה מאוד מפחידה, ועלולה להיות מלווה בפחד ממוות ("אני מרגישה שאני הולכת למות"), משגעון ("מה קורה לי? אני משתגע?"), מחנק או מהתעלפות ("אין לי אוויר!") ואף בחשש (לא מציאותי, אגב) מהתקף לב בגלל הדופק המהיר המורגש בעוצמה.למרות התסמינים האלה, שאכן מפחיד לחוות אותם, אם אכן מדובר בהתקף חרדה ולא במצב רפואי אחר - המצב איננו מסוכן, ויש לו טיפול מצוין.

התקף חרדה הוא ממחשה ממה שיהיה , או זכרון ממה שהיה, אין זה אירוע טראומתי שאתם חווים, זה יכול לתקוף בכל מקום ובכל מצב.

כמה זמן זה נמשך?

התקף חרדה ממוצע, מתחילתו ועד לשיא עוצמתו, נמשך לרוב בין שתיים לחמש דקות. בפרק זמן זה ההתקף מגיע ל"שיא" שאחריו נותרת תחושה לא נוחה, אם כי לרוב ללא התסמינים של דפיקות לב מואצות או קוצר נשימה. במקרים רבים, שיא התחושה הלא נוחה מקביל לשיא ההתקף, ואחר כך באה ירידה בעוצמת התחושות המאיימות האופייניות להתקף.כאשר חשים שהתקף חרדה מתחיל, ניתן להפעיל טכניקות להרפיה המסוגלות להפחית משמעותית את עוצמתו ולהחזיר את השליטה העצמית במצב. למטה יש לינק למספר טכניקות נהדרות שמומלץ לכם להרשם וליישם.

אוקיי, אז מה זה לכל הרוחות ההתקף הזה?התקף חרדה (התקף פאניקה) הוא, למעשה, מקרה של "אזעקת שווא" של מערכת ההתרעה המצויה בגוף שלנו זה עשרות אלפי שנים. מערכת זו עתיקה מאוד ומופעלת כשיש חשש לסכנה המאיימת על האדם (וכאשר יש סיבה אמיתית לפחד ולנקוט בצעדים הנדרשים).התסמינים הגופניים שתוארו למעלה הם למעשה הדרך של הגוף להכין את עצמו לקראת התמודדות עם איום באופן של "לחימה או בריחה". מערכת זו של "הפעלת הפחד" כנגד מה שנתפס כאיום היא עתיקת יומין, היא חשובה ביותר להישרדות שלנו כבני אדם ולכן היא רגישה מאוד.התקף חרדה מבוסס על רצף אסוסציאיות ניתן לטלפ בהתקף חרדה בשיטות שונות אחת היעילות שבהן היא NLP, נשימה מעגלית.

אז מה - היא פועלת גם "סתם"?

לפעמים כן. ומסיבות שונות. כמו מערכת אזעקה ברכב, שאמורה להתריע מפני פריצה ומופעלת לעתים רק ממשב רוח חזק, גם מערכת הפחד בגוף שלנו יכולה להיות מופעלת ללא סיבה ממשית.

וזה התקף חרדה?

בדיוק. אזעקת שווא זו היא התקף חרדה. התקף כזה יכול להתרחש גם מתוך שינה או בזמן ערות. ידוע, למשל, כי בתקופות של מתח ולחץ יש סיכוי גבוה יותר להתרחשות התקף כזה ויש אנשים שהם רגישים מאוד לפתח התקפים כאלה. בכל מקרה, התקף חרדה אינו הפרעת חרדה.לפעמים אנחנו יכולים להתעורר מהתקף חרדה בלילה ובהחלט ניתן לטפל בהתקף זה.

אז מהי הפרעת חרדה?

הפרעת חרדה מתפתחת כאשר אנחנו מנסים להבין "למה זה קרה לנו" ומוצאים הסברים שעלולים להיות שגויים וקשורים להתנהגות שלנו ("חטפתי התקף חרדה בזמן שנסעתי ברכב, וזה עלול להיות מסוכן כי אאבד שליטה, לכן אני לא אסע יותר לעולם ברכב").אם בעקבות התקפי חרדה אנו מנסים להימנע מפעילויות שונות שעלולות, לדעתנו, להביא להתפרצות של ההתקף הבא ("חטפתי התקף חרדה בסרט, אז לא הולכים יותר לקולנוע") - מתפתחת "התנהגות מניעתית" והפרעת חרדה.

יש לזה עוד תסמינים?

כן. לרוב, בהפרעת חרדה, אנחנו הופכים רגישים יתר על המידה לסימני הגוף השונים ועלולים - ולעתים קרובות אף עושים זאת בפועל - לפרש כל הזעה קטנה כסימן להתקף המתקרב.

חשוב להסביר ניתן לצאת מהתקפי החרדה ולצמצם בטיפול נכון , טיפול בחרדה ודכאון הינו תהליך עוצמתי המאפשר לאדם להיות נאמן לעצמו ולהכיר א תעצמו טוב יותר

לינק לטכניקות להתמודדות עם חרדה : 

https://lp.vp4.me/ps36

בהצלחה ענת

הערות
* כתובת הדואר האלקטרוני לא תוצג באתר.